Du har tre linjer til at få den ansættende leders opmærksomhed
– hvad står der i dit CV-resumé?

Dit resumé er altafgørende, hvis du vil gøre dig forhåbninger om, at den ansættende leder læser dit CV. Hvis vedkommende ikke bliver fanget af dit indledende resumé, kan resten måske være fuldstændig lige meget.

Hvis du kom hertil i mit indlæg, må det være tegn på, at min overskift og underoverskrift fangede din opmærksomhed.

Mine indledende linjer vandt konkurrencen med hundredvis af andre artikler, som du bliver eksponeret for på LinkedIn. Derfor er der også en reel chance for, at du rent faktisk fortsætter med at læse det, jeg skriver, og måske endda reflekterer over det.

Sådan er det også med et CV. Hvis du ikke fanger den rekrutterende leders opmærksomhed på de første linjer, og tvinger hende eller ham til at læse videre, så kan du lynhurtigt ryge i nej-tak-bunken, og du får aldrig chancen for at møde vedkommende og tale din sag.

Dit CV-resumé er på mange måder Maggi-terningen af alt det, du gerne vil fortælle den rekrutterende leder. Han eller hun skal løbe nogle få linjer igennem og herefter ikke være i tvivl om, hvad det er for en profil, vedkommende har med at gøre. Præcis lige som underoverskriften i denne artikel.

Optimer afkastet af din karriere

Derfor er det vigtigt, at du tager resuméet alvorligt. Det er her, du skal investere en stor del af din tankevirksomhed, så du får målrettet resuméet mod det job, du søger. Du skal samtidig have modtageren i tankerene, som her er den rekrutterende leder. Hvordan fanger du bedst vedkommendes opmærksomhed? Hvad vil han eller hun gerne læse? Hvad er det for et profil, vedkommende søger?

Lederen kan sandsynligvis være ligeglad med, om du interesserer dig for foto eller slægtsforskning, hvis det ikke giver værdi til det job, du søger. Drop også flosklerne om, at du er ”energisk”, ”kan have mange bolde i luften” eller ”ser muligheder frem for begrænsninger”. Det gør alle andre ansøgere også i et eller andet omfang, og flosklerne er derfor blot spild af plads. Du skal fremhæve de ting, der gør dig unik og værdiskabende således, at du bliver blandt de fem-syv kandidater, som den rekrutterende leder bare MÅ se til en samtale.

Derfor bør du heller ikke gå på kompromis, blot fordi en i dit netværk beder dig om sende et CV, som vedkommende kan tage med til sin leder. Dit CV skal ALTID (uden undtagelse) være målrettet det job, du søger. For så snart din kontakt har sluppet CV’et, bliver du bedømt på lige fod med alle andre, og så er dit standard-CV måske knap så interessant.

Dit præsentationsmateriale er nødt til at være i top, hvis du skal trænge igennem – og det gælder ikke bare det, du skriver. Det gælder både CV-billedet og dit billede på din LinkedIn-profil. Viser et gammelt pixeleret billede fra en ferie på Kreta den side af dig selv, som du gerne vil vise en måske kommende arbejdsgiver? Eller skal du hellere bruge hvad det koster at få lavet et ordentligt business-portræt hos en professionel fotograf?

Det første indtryk er vigtigt, og derfor er det også afgørende, at du forsøger at skabe det bedste første indtryk med dit CV.

Jens Peter Holm
, Headhunter og Seniorkonsulent hos Karriererådgivning.dk


Artiklen er fra arkivet, og er blevet opdateret september 2022.