Det er vigtigere at være interesseret end interessant

Alt for mange kandidater har så travlt med at fortælle om sig selv i en jobsamtale, at de glemmer at finde ud af, hvilken leder og virksomhed de er ved at sælge sig selv til.

Hvert år har jeg rigtig mange samtaler med mennesker, der er interesserede i at skifte job og prøve noget nyt. Samtaler hvor jeg naturligvis også fortæller om den virksomhed, som jeg repræsenterer.

Men selvom vi kalder det en ”samtale”, så oplever jeg oftere og oftere, at samtalen i virkeligheden er en form for monolog. Rigtig mange kandidater har travlt med at fortælle om sig selv og svare på mine udfordrende spørgsmål frem for at gå i dialog og proaktivt stille opklarende spørgsmål om, hvad det er for en virksomhed og et job, som de potentielt kan komme til at investere mere end halvdelen af deres vågne timer i.

Det er ikke fordi, at kandidaterne, yngre som ældre, er specielt uopdragne eller uhøflige – de er måske blot produktet af et samfund, hvor vi bliver stadig mere individualiseret. Det betyder slet og ret, at de har glemt (eller aldrig lært), hvordan man fører en samtale med andre mennesker i gensidighed, hvor man møder hinanden med en oprigtig interesse i at lære det andet menneske eller den anden organisation bedre at kende.

Kandidater går måske blot ud for at sælge sig selv – tilsyneladende ikke bevidste om, hvem de er ved at sælge sig selv til.

Det er vigtigere at være interesseret end interessant

Tonsvis af spørgsmål

Da skuespillerinden Jane Fonda fyldte 80 år for nogle år siden, var der et stort portræt af hende i et af de danske dagblade. Her udtalte hun, at det i hendes øjne er vigtigere at være ”interesseret” end ”interessant”. Og med den udtalelse rammer hun netop hovedet på sømmet.

Jeg ville ønske, at endnu flere kandidater gik velforberedt ind til en samtale med en måske kommende arbejdsgiver med største interesse i at finde ud af, hvad der gemmer sig bag den stærke hjemmeside, som virksomhedernes marketingafdeling har bygget op. Hvem er de måske kommende kolleger? Hvordan arbejder man? Hvad er det for en kultur, der hersker? Hvor er afdelingens styrker og svagheder? Hvor er virksomheden på vej hen? Hvor er det, at virksomheden forestiller sig, at man kan styrke det eksisterende team? Der er tonsvis af spørgsmål, der er relevante på dørtærsklen til et jobskifte.

Tænk på hvor meget tid vi bruger på internetfora og blogs for at få svar på alle vores spørgsmål, når vi skal bruge nogle få tusinde kroner på et nyt smartwatch eller en ny fladskærm. Men når det handler om job og karriere, så fortælles der om en selv, og man glemmer at finde ud af, om virksomheden i virkeligheden opfylder de ønsker og behov, man har. Og giver jobbet og virksomhedens mission overhovedet mening for én?

Du skal trives for at give værdi

Når en virksomhed skal rekruttere en ny medarbejder, så skal det nødvendigvis give mening for begge parter. Virksomheden har jo ikke bare brug for en medarbejder med de rette faglige kvalifikationer og erfaring. Virksomheden har brug for en medarbejder, der bliver spillet god på den bane, som virksomheden kan tilbyde.

Og for at man kan yde sit bedste, så kræver det, at man trives – og man kan ikke vide, om man vil trives i en virksomhed, som man ikke ved ret meget om. Derfor kræver det, at man går ind til en samtale med en virksomhed med et ønske om at føre en reel samtale.

Man skylder simpelthen sig selv og de mennesker, man skal mødes med, at man har brugt noget tid på at reflektere over, hvad det er, der betyder noget for en i et job. Og så bør man som minimum have en ambition om, at samtalen skal sikre, at man får svar på, om der er mulighed for at få nogle vigtige ønsker opfyldt hos den kommende arbejdsgiver, og om man reelt vil kunne styrke virksomhedens organisation.

Det kan man kun, hvis man har fokus på at være mere interesseret end interessant.

 

Jens Peter Holm, Headhunter og Karrierecoach hos Karriererådgivning.dk

Artiklen er fra arkivet, og er opdateret august 2023